De Atlantische oceaan over

15 december 2011

De dag van de grote kamerruil:

Met de helft van onze oude kamer gingen we eerst de spullen opruimen. Dat betekende: Al je spullen in tassen mikken en aan één kant van het bed leggen. Maar doordat al onze spullen in de war waren, duurde dat íéts langer dan gepland... Toen dat eenmaal gedaan was gingen we alle spullen naar de andere kamers slepen. Ook een werkje dat íéts langer duurde dan gepland. Het is namelijk een klein halletje tussen de kamers, waarin je elkaar niet kunt passeren. Heel handig dus om met z’n allen de spullen te gaan verslepen... Ik had een super leuke kamer, maar mijn nieuwe kamer is ook heel leuk. Je leert weer nieuwe mensen beter kennen en al je spullen zijn weer een beetje opgeruimd. De hele dag ging het zo van: ‘Ik heb mijn slipper terug!’ ‘Vestje eindelijk gevonden!’ Zelf slaap ik nu boven onder een raam. Hierdoor is het wel wat minder heet, maar tot nu toe is mijn bed ook een keer kleddernat geworden, door een golf die naar binnen sloeg. Dan baal je wel even!

Op weg naar de Teïde

Vandaag gingen we op weg naar de Teïde! Om 7 uur was het ontbijt en om 8 uur gingen we in de bus, opweg naar de voet van de vulkaan. Tussendoor zijn we gestopt om inkopen te doen. Het was eten voor 2 dagen: 3 broodjes, een stokbrood, 2 banaantjes, 1 sinaasappel en een rolletje koekjes, die je meteen moest opeten, omdat ze smolten. Dit moesten we zelf verdelen over de dagen. Met onze zware rugtassen begonnen we dan aan de tocht. Al snel kwamen er groepjes op tempo en tussendoor kregen we nog een les Aardrijkskunde. Het ging over de gesteenten en de vulkaan. In theorie vind ik dit niets, maar om het zo te zien was het heel interessant!

Rond een uur of 5 kwamen we dan aan bij onze jeugdherberg. Dit was nog niet boven aan de top. Het was er heel koud, dus we deden snel allemaal warme kleding aan. Helaas mochten we er pas om 7 uur in... Dus zodra het 7 uur was, begon de keukenploeg aan de soep, die we opaten met brood. Bijna alle meiden sliepen op één kamer. Het was best ruim! Het was heerlijk om even te kunnen lopen in je kamer en niet zo opgepropt te zitten. Ook was het super gezellig. Na de soep zijn we snel gaan slapen, want we waren kapot.

Op weg naar de boot

’s Morgens om 4 uur ging de wekker af en om 5 uur ging de mijn groep op weg naar de top. Er was al een groep eerder weggegaan en er zou er ook een om kwart over 5 weggaan. Met allemaal zaklampjes liepen we daar, op zoek naar de weg. Dat was een heel mooi gezicht. Rond zevenen kwam ik aan op de top. Het was er ijskoud en we gingen snel uit de wind staan. Jammer genoeg had ik geen handschoenen mee en ondanks mijn thermo-ondergoed bevroor ik bijna. Het was er dan ook min 5 graden. We hebben daar genoten van de zonsopkomst, maar zodra die voorbij was, haastte iedereen zich naar beneden, waar het warmer was. Op de top rook je de zwavel uit de berg. Eenmaal aan de afdaling begonnen, werd het als nel warmer en we genoten van de pauzes in het zonnetje. Bij een splitsing kwamen we er echter achter dat de door ons uitgekozen route niet meer bestond. Daardoor hebben we behoorlijk omgelopen. Toen we eindelijk beneden waren, kregen we een stukje chocola. Hoe blij je kunt zijn met zo’n klein stukje luxe, zoals een stukje chocola of een slok water! Dat vond ik wel apart om te merken. Op de boot had de kok een heerlijke warme maaltijd klaarstaan en na daar van te hebben genoten, rolden we allemaal snel ons bedje in. Wat mij nog opviel was dat heel veel mensen in de bus zeiden: ‘Als we weer thuis zijn’ Hiermee bedoelden ze de boot. Ik vond het mooi om te merken dat veel mensen de boot nu al thuis noemen.

Keukenploeg

Op een dag dat je keukenploeg hebt,  zorg je dat je om kwart voor 7 boven bent. Dan dek je de tafel, maak je koffie en thee en eet je zelf wat. Ook zorg je dat iedereen wakker wordt. Zodra iedereen gegeten heeft, zorg je dat de afwas erdoorheen gaat.  Dat is niet zo’n pretje voor 46 man. Na de afwas ga je brood maken en daarna ga je bezig met de warme lunch. Tijdens de lunch scheppen wij het eten op en daarna eten we zelf, wat opgevolgd wordt door de geliefde afwas. Vervolgens gaan we bezig met een tussendoortje, want we lunchen om 12 uur en eten ’s avonds pas om half 8. Dat komt goed uit met de wisseling van de wachten. Na het tussendoortje gaan we bezig met het avondeten en na het avondeten is er weer een afwas te doen. Uiteindelijk ben je rond een uur of half 10 klaar en dan ben je zo op dat je gelijk naar bed gaat en in slaap valt.

Een schooldag

De school is weer begonnen. Na het ontbijt begonnen dan de lessen om kwart over 8. Het zijn lessen van een uur en een kwartier en het is vooral zelfstudie. De vakken zijn onder de docenten verdeeld en daarbij kan je dan ook terecht om vragen te stellen. Wanneer er meerderen met dezelfde methode en hetzelfde hoofdstuk bezig zijn, wordt er in dat groepje klassikaal les gegeven. Je hebt les tot de lunch van kwart over 12 en om 1 uur gaan de lessen weer verder. Tussen de lessen door heb je 10 minuten pauze. Het laatste uur begint om 5 uur. Dat is een SAS uurtje. Hierbij teken je, doen we aan drama, hebben we mentorlessen of les over het schip of het weer. Een uurtje dus, waarbij je concentratie niet helemaal op scherp hoeft te staan. Ook hebben we een lesuur waarop je toetsen moet maken. Dan zit je in de kamer van de projectleider en dan zit er een leraar bij. Je maakt gewoon dezelfde toets als thuis, die opgestuurd is. Wel is het soms heel lastig! Je schuift met hoge golfen namelijk heen en weer op het bankje, net als je spullen! Dat maakt het wel wat moeilijker...

Een wachtdag

De vorige dag heb ik lesgehad, daarom heb ik nu weer wacht.  De wacht en schooldag wisselen om 12 uur ’s nachts. Ik heb met de nieuwe indeling wacht van 4-8. Dus ook ’s nachts na een lesdag, moet je gewoon opstaan om om 4 uur aan het dek te verschijnen. De  wachten zijn gehalveerd en je bent nu dus met z’n  5en. Een stuurt, een kijkt rechts uit en een kijkt links uit naar boten. Dit wisselt elk half uur door. Je hebt dan nog 2 personen over. Deze zorgen dat het logboek wordt ingevuld en er veiligheidsrondjes gelopen worden. Het logboek invullen houdt in: de koers, de diviatie (afwijking) en het weer invullen. Tijdens het veiligheidsrondje moet je kijken of alles zeevast staat, alle touwen opgeschoten zijn, er geen onnodig licht aan is en je moet drie vuilwaterputten controleren op de hoogte van het water. Ook zijn er drie taken onder de wachten verdeeld, die gedaan moeten worden. De wacht van 8-12 zorgt dat er afval geknipt wordt. Dit houdt in dat al het plastic schoongemaakt en geknipt moet worden, omdat het anders gaat stinken en teveel ruimte inneemt. De wacht van 12-4 zorgt dat de wc’s schoongemaakt worden en de wacht van 4-8 zorgt dat de salon compleet schoon is. Ik ben blij dat wij dit klusje hebben gekregen.

De oversteek

Op Tenerife is er een doktor aan boord gekomen. Ze blijft alleen bij de oversteek en ook bij de oversteek terug naar huis zal zij erbij zijn. We kunnen natuurlijk niet zomaar naar een doktor toe als er iets is! Heel handig dus dat zij aan boord is! Tijdens de oversteek hebben we een goede wind gehad en vooral gezeild. We hebben ook weer dolfijnen, walvissen en vliegende vissen gezien. Die zijn heel cool! Ze springen zo’n 10 seconden boven het water uit en duiken er dan weer in. Ook zijn er heel veel aan boord gesprongen. Deze hebben we gebruikt voor biologie en als aas, want we hebben ook gevist! Elke zondag krijgen we Sail Mail. Dat is een mail die werkt met radioverbinding. Hierdoor hoor ik wat er thuis is gebeurd en ik mag in 20 zinnen aan thuis laten weten hoe het hier gaat. De Sail Mail is altijd een moment waar iedereen naar uit ziet.

De nacht van de vliegende vis:

Het was heel warm op de kamer en de golven waren laag, dus ik denk: ‘laat ik het raam even open zetten’  Helaas, dat was niet zo’n goed idee. Er was namelijk een nacht dat ik heerlijk sliep, totdat .... er een vis kwam! Opeens viel die in mijn bed, op mij. Hij spartelde en ik schrok wakker. Ik weet niet hoe snel ik naast mijn bed stond, maar het ging in een reflex. De vis bleef maar door spartelen en mijn kamer was wakker geworden. Ik liep in mijn pyjama naar boven en pakte een theedoek. De mensen  die wacht hadden vroegen natuurlijk wat ik kwam doen, zo drie uur in de nacht en ze lachten zich natuurlijk dood toen ze hoorden dat er een vis in mijn bed lag. Ik wilde net de vis oppakken met een theedoek wanneer een kamergenoot van mij zei: ‘hij leeft nog, als je hem oppakt gaat die weer spartelen!’ Dus ik, die niet zo’n held is in dat soort dingen, durf die vis niet meer op te pakken... Uiteindelijk heeft iemand van de wacht hem meegenomen naar boven en heb ik mijn lakens verschoond. Ik vond het zo vies, maar de volgende dag konden we er wel om lachen. Ik heb nu wel een bijnaam gekregen: ‘Het viswijf van nummer vijf’

De vrije zondag:

Eens in de twee weken zijn we vrij op zondag! Een heerlijk dagje, waarbij je lekker uit kunt slapen, een beetje aan school doet, je blog in een wordbestand schrijft, foto’s uitzoekt en vooral: heerlijk genieten van het zonnetje op het dek. Een heerlijk dag je dus!

Sinterklaas:
Na het avondeten werden we met z’n allen bij elkaar geroepen op het middendek. De kapitein had zich daar omgekleed als Sinterklaas en de stuurmannen en een paar leraren als zwarte pieten met water pistolen. Sint riep een aantal mensen naar voren, daar zei hij dan wat over en ze kregen een pakje. Zo hebben twee mensen een boterham gekregen, omdat ze zoveel eten en de kok speculaaskruiden. Het was heel leuk! Vervolgens gingen we een dobbelstenenspel doen. Iedereen had een cadeautje (iets van je eigen spullen) ingelegd. Het was een gezellige avond, maar toch raar zo zonder je familie.

Poseidon of Neptunes:

11-12 kwam ‘Neptunes’ aan boord. Dat is een zeemansritueel wanneer je over de evenaar vaart. Je kunt het vergelijken met een soort ontgroening, waarbij het ‘landvuil’ van je afgehaald wordt. Een gerucht is dat er vaak mensen worden kaalgeschroen, maar bij ons ging het er natuurlijk niet zo aan toe. Wij moesten allemaal zwemkleding aantrekken en in het dagverblijf wachten. Vervolgens werden we omstebeurt naar buiten geroepen. De eerste kwam alleen weer binnengestormd met een streep van zijn haar af... Toen schrokken we wel in  het verblijf, maar later bleek het een toneelspel. Na een aantal rituelen was iedereen super vies en kregen we ook de mededeling dat de watermaker tijdelijk stuk was... gelukkig was er niet zoveel wind en hebben we de zeilen naar beneden gehaald. Daardoor lagen we bijna stil en mochten we zwemmen. Dat was super gaaf! We zwommen gewoon in de oceaan, wat net een warm golfbad was en we keken naar de ondergaande zon. Dat was een enorm toffe ervaring!

De scheepovername:

De afgelopen dagen hebben we de mogelijkheid gehad om te solliciteren. We konden kapitein worden, scheepsman (geeft aan wat er gedaan moet worden en de navigatie), bootsman (voert alles uit), kok of machinist. Als je wilde solliciteren moest je eerst een brief schrijven. Die werd door de kapitein gelezen en daarna had je een sollicitatiegesprek. Zelf heb ik niet gesolliciteerd, omdat ik eerst nog wat meer moet weten over het zeilen. De scheepsovername duurt twee dagen en dan hebben we dus zelf alle touwtjes in handen. Tuurlijk kijken de echte scheepslieden en de kapitein wel toe.  Het is wel een raar, maar ook een gaaf idee dat we de boot nu helemaal zelf besturen!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl