Korte berichtjes uit de maand december

4 december 2011 - Meppel, Nederland

Zondag 20 november 2011

We begonnen vandaag met de presentaties van het onderzoek dat we gisteren op de British School hadden voorbereid. De onderwerpen verschilden van de vegetatie op de Teide tot het schoolsysteem op de Canaren. Het was interessant om te horen wat de andere groepjes gedaan hadden, hoewel de meeste presentaties een beetje moeizaam verliepen. Dit kwam vooral door het tijdgebrek bij de voorbereiding en het feit dat we nog steeds geen internet aan boord hebben. Als je dat meerekent waren de presentaties geslaagd! Vandaag werden ook de hutten gewisseld. Voor de  meeste van ons  redelijk dubbel. Vaak was de oude hut al supergezellig, maar het is natuurlijk ook heel leuk om je hut eens met nieuwe mensen te delen. Sommige van ons waren wel blij om van kamer te wisselen omdat ze nu een kastje voor zichzelf kregen ipv. een plankje. Na deze reis zal niemand meer klagen over ruimtegebrek! Het verplaatsen van de spullen was wel echt lastig. Iedereen moest al zijn spullen inpakken en tegelijk door dat smalle halletje naar een andere hut verplaatsen. Daarna moest alles in de nieuwe hut op een logische plaats neergelegd worden, terwijl de zooi van 3 anderen ook op de grond ligt. Niet echt ideaal! Het heeft de hele middag geduurd, maar uiteindelijk zijn alle hutten ingericht.

Maandag 21 november 2011

Maandag 7 uur opstaan en om 8 uur met de bus richting de Teide. De rit duurde  ongeveer 2 uur, voordat we op 2000 meter werden afgezet.  Wat hadden we het toen al koud! Met rugzak en bagage liepen we met z’n allen de Teide op maar al snel splitsten we ons op in kleinere groepjes. Het werd steeds steiler en de één kwam om 15.00 uur aan, terwijl de andere groep pas om 17.00 uur arriveerde. In de herberg hadden ze warme chocolademelk, coca cola en internet!! Om 20.00 uur al slapen want om 4.00 uur moesten we op om het laatste stuk te beklimmen. Het was zwaar en super koud, maar de zonsopgang en het mooie uitzicht  waren super!

In Tenerife wemelt het deze tijd van het jaar altijd van de schepen die de oversteek gaan doen en ze zijn nu ook nog tegelijk met de start van de ARC. Sommige van deze superjachten hebben ze ook mogen bezoeken!

Morgen zijn we weer op zee op weg naar Dominica!!

Woensdag 23 november 2011

Eerste lesdag vandaag, fijne rustige zee. Het voelt fijn om weer te varen!! We hebben tussendoor lekkere appeltaart gegeten, gemaakt door de keukenploeg die een uur te vroeg op was. We hebben keihard gewerkt aan allerlei vakken, alles gepland voor de komende weken en verschillende van ons hebben toetsen gemaakt.

Op een gegeven moment was het “all hands on deck”, omdat alle zeilen uit moesten worden gezet, wat een gaaf gezicht!!!

Donderdag 24 november 2011

Hola! Que tal? Met ons, muy bien! Nu heeft de andere helft van de groep een schooldag  van 8.00 tot 18.00, waaronder een les Spaans in de zon en een nabespreking over de klim op El Teide. Zo is school hartstikke leuk!

Het waait lekker en we kunnen nu echt zeilen, zo rond de 8 a 9 knopen. De kapitein is trots en heeft tussendoor ook nog tijd om ons op te leiden als zeemannen en vrouwen.

Vrijdag 25 november 2011

Vanochtend werden er een paar met een plens water in hun gezicht wakker dat door de openstaande ramen kwam! We zijn weer een tijdsgrens overgegaan. We verdelen het extra uurtje over alle wachten.  Omdat we allemaal weer een andere wacht hebben moet je wel weer wennen aan het andere ritme van slapen, wacht en school. We hebben  in het Spaans verschillende werkwoordsvormen geleerd en hoe je iets vertelt over je familie. Ook hebben we een les gehad over de watermaker aan boord in relatie tot osmose en celwanden. We hebben ook onze eerste mentor les gehad en gaan ook een SASmusical  in elkaar zetten. ’s Avonds nog weerwolven gespeeld!

Zondag 27 november 2011

De golven zijn er weer, maar gelukkig zijn we er nu meer aan gewend! In de keuken wordt er af en toe gevloekt of hoor je een bord kapot vallen. “Hou het vast” komt meestal te laat. Op het achterdek zijn nu 5 hangmatten gespannen om lekker te luieren.

Maandag 28 november 2011

Wauw de vissen vlogen laag vandaag! En de sterrennavigatielessen kunnen we vannacht meteen in de praktijk brengen tijden s de nachtwacht, nadat we onze pannenkoeken hebben opgegeten!

Dinsdag 29 november 2011

“Can we pretend that airplanes in the night sky are like shooting stars.’’ Vannacht waren we eerder verbaasd als we een vliegtuig zagen in plaats van een vallende ster. Verder vandaag was het zo lekker weer dat we tijdens het dek schrobben, in een t-shirt en korte broek, een watergevecht hebben gehouden. Opdrogen deden we op het achterdek met een stukje zelfgebakken brownie.

Woensdag 30-11-2011

Vandaag hebben we de vliegende vissen die we gisteren gevonden hebben op het dek opengesneden en getekend. Er is vandaag  niet veel om gevallen en de zee was ook rustig. Voor de zeilers was het vandaag ook een rustige wacht en niet zoals gisteren,toen we drie keer moesten gijpen.

Vrijdag 2—12-2011

Ondanks dat het december is zitten we hier allemaal in t-shirts en korte broeken. Vandaag werden er, terwijl we proefwerken aan het maken waren, brownies gebracht!

Dat is pas support! Sommige mensen hadden daaraan toch niet genoeg, want tijdens het wachtlopen wordt er af en toe een stuurbeurt tegen koekjes geruild!

Zaterdag 3-12-2011

Gisteravond is Sanne wakker geworden door een vliegende vis, die in haar bed was gesprongen.  Vanochtend werd iemand anders wakker met een bericht ”Hé er ligt een vis in je bed!” Hij had er de hele nacht op geslapen!! De vissen zijn open gesneden door degene die een practicum hadden en de rest ligt als aas aan een haak om andere vissen te vangen.

1. Lucienne:
    8 december 2011
    Wat ben jij een stoere meid Sanne! En wat fijn om te horen dat het goed gaat, en dat je zo veel bijzondere dingen meemaakt, tot en met een vis in je bed, aaaaaaaahhhhhhh. Leuk om jullie verhalen te lezen, wat zullen jullie met z'n allen aan boord een familie gevoel ontwikkelen! Veel plezier, take care en liefs uit Meppel, ook van Lisa Bob en Evita