vertrek vanaf Amsterdam

27 oktober 2011 - Amsterdam, Nederland

Vertrek vanuit Amsterdam

Zondagmorgen 23 oktober. Het is half acht. De wekker gaat na een onrustige nacht. Samen met mijn ouders en broer ga ik ontbijten en daarna op weg naar Amsterdam om voor het eerst het schip op te gaan. De autorit duurt naar mijn idee niet lang genoeg. Zo zenuwachtig ben ik.

Om tien uur komen we dan aan in Amsterdam. Ik zie het schip al liggen en ik vind hem best wel klein! Ik denk: ‘Hoe kunnen er hier ooit 45 mensen in slapen?’

Toen we het schip op gingen, bekeken we het schip gelijk. Voor in het schip is een ruimte, waar gegeten wordt en waar we ’s avonds zitten om spelletjes te spelen. Dit is ook de ruimte waar we les krijgen als het regent en waar we op de laptopjes mogen zitten. Achter in het schip is een ruimte waar we slapen. Er staan om precies te zijn twee stapelbedden en één kastje. Per persoon heb je één kleine plank.  Er is voor één wc en achter zijn er twee wc’s en vier douches.

's middags hielp ik mee om broodjes te smeren voor de lunch. Na de lunch ging onze familie weg en zijn wij naar binnen gegaan. Daar hebben we wat veiligheidsafspraken en huisregels doorgenomen. Daarna werd er een corveelijst opgesteld en door de leraren werd er een kamerindeling gemaakt.

Alle bagage stond in vier kamers, maar zodra de kamerindeling er was ging iedereen tegelijkertijd de bagage naar de eigen kamers brengen, heel handig dus.. Na een tijdje stonden de kamers vol met alle spullen, waardoor het onmogelijk zou zijn om er te slapen... Maar met één plank per persoon konden we ook moeilijk alles uitpakken! We hebben dus het hoognodige uitgepakt en de rest hebben we onder de bedden geschoven. Ik heb zelf bijna een uur gezocht naar een wekkertje in mijn tas. Echt onmogelijk, maar dit zal de komende tijd nog wel meer voorkomen!

's Avond ging de corveedienst aan het werk, terwijl de anderen kletsten. Ze hebben heerlijke lasagne op tafel gezet!

We mogen alleen met groepjes van drie het land op en mobieltjes, geld, medicijnen en paspoorten hebben we moeten inleveren, wat ik erg goed vind. Zo zit niet altijd iedereen op de mobieltjes. Muziek mag je alleen in je eigen kamer luisteren en de laptops mag je dus alleen voor school gebruiken. Hierdoor hebben we vanavond veel spelletjes gespeeld, wat heel gezellig was!

Donderdag mag iemand van ons gezin, bij mij mijn broer, meevaren. Die vaart dan mee vanaf Amsterdam naar IJmuiden. Daar halen mijn ouders mijn broer weer op en mag ik nog even van het schip af. Dan is het echt afscheid nemen...

De groep waar ik in zit is heel erg leuk. Er is ongeveer twee derde meiden en één derde jongens. De leraren en bemanningsleden zijn ook allemaal heel erg aardig. Het zijn stuk voor stuk mensen waarmee ik zeker wel een half jaar op een schip wil zitten.

We mogen eens in de drie dagen douchen en als we frisdrank drinken dan moeten we een vinkje zetten achter onze naam. Zelf lijkt het me heel erg lastig om te douchen terwijl het schip beweegt! Maar daar zullen we na donderdag wel achterkomen!

Oh ja, nog een weetje, we hebben van alle boeken een bibliotheek gemaakt! Hierdoor hebben we toch echt wel zo'n 70 boeken om te lezen! Een hoop keuze dus!

Donderdag 27 oktober.

We zitten nu 5 dagen op het schip. Vandaag en de komende drie weken heb ik steeds van twaalf tot vier ‘wacht’. Dat is dan het moment dat je matroos bent. De eerste deelnemers hebben ook al achter het grote roer mogen staan. Morgen is dat mijn beurt. Gelukkig blijft de kapitein of stuurman wel in de buurt. Het is dan ook voor het eerst dat we op zee varen.

Afgelopen week moesten er nog allemaal klusjes aan boord gebeuren. Zo hebben we gisteren 4.500 KG eten aan boord gebracht en moest ik het dek schobben. Het dek ziet er nu net zo mooi uit als een parket vloer van Kuin Parket in Meppel! Her en der moesten er nog aanpassingen gemaakt worden. Ik mis op dit moment nog de gordijntjes voor de bedden. Die komen er nog wel zodat je iets meer privacy hebt. Het is trouwens erg gehorig. Je slaapt onder het dek en hoort daardoor iedereen lopen. Maar na ’s nachts wacht gehad te hebben zal het slapen vast wel lukken!

Vandaag was de grote dag van het vertrekken en dus afscheid nemen L. Mijn broer is meegevaren van Amsterdam naar IJmuiden. Bij het vertrek moest ik op de voorspriet met drie anderen de hoes van het zeil los maken. Je bent dan wel gezekerd, zodat je niet door het net kan vallen. Het meevaren van mijn broer was heel gezellig en we hebben lekker bij kunnen kletsen. Er waren ook verschillende cameraploegen aan boord. In IJmuiden zijn we van boord gegaan. De organisatie had daar een frietkraam geregeld zodat de liefhebbers voor de laatste keer nog een Hollandse snack konden nemen. Ik heb gelijk mijn gitaar aan hem meegegeven. Er waren namelijk in totaal 8 gitaars, een keyboard, en twee klarinetten aan boord. Dat was toch wel wat teveel!

Mijn ouders stonden uiteraard ook aan de kade en we hebben nog meer dan een uur kunnen bij praten. Ze wilden alles weten wat ik tot nog toe gedaan heb. De komende tijd zullen ze maar weinig van me horen, want we mogen maar één mailtje in de week sturen omdat het via de radioband van het schip gaat en welke heel langzaam is. We krijgen ook alleen op zondag mail terug. Als mijn ouders het opsturen, draaien ze het uit en iedereen krijgt dat dan op zondag uitgereikt. Op mijn verjaardag volgende week is dat dan wel heel erg kaal. Gelukkig hebben ze nog wel wat in mijn plunjezak meegegeven wat ik dan mag openen. Pas in de haven van Tenerife ( over drie weken) hebben we weer de beschikking over gewoon internet.

Na anderhalf uur op de kade riep de schipper “Tijd voor het laatste kusje” en moesten we aan boord komen. Al zwaaiend op het gangboord rolden er heel wat tranen. Je denkt dan wel even van ‘waar ben ik aan begonnen’. Je zou op dat moment eigenlijk wel terug willen. Ik heb mijn ouders zien zwaaien tot we de sluis door waren en de zee op voeren. Ik zie ze pas over een half jaar weer en dat is best wel lang!!