Panama deel 3

10 februari 2012

Low-budget reizen

Na de enerverende dagen op de landbouwschool begonnen onze reizen! De groep was voor we nin Panama aan wal gingen al in drieën opgesplitst en elke groepje had zijn eigen reis voorbereid om met een bepaald budget in Bocas del Toro te komen, waar we dan opgehaald zouden worden om weer naar de Regina Maris terug te gaan. Op 26 januari was het voor mijn groep vroeg opstaan om vervolgens met onze reis  met 1 begeleider te beginnen. We namen eerst een busje van Atalaya naar Santiago. Daar aangekomen konden we gelijk door met een andere bus en zo kwamen we om 12 uur aan in David. Een dikke meevaller omdat we verwacht hadden daar pas aan het einde van de middag aan te komen. Een deel van onze groep ging algemene inkopen doen, voor ’s avonds, müslirepen, wc papier, etc. Samen met een aantal anderen ben ik opzoek gegaan naar een lunch en we hebben goedkope pizza’s gehaald! Een paar bleven natuurlijk ook bij de tassen anders had je kans dat je spullen meegenomen zouden zijn. David was heel druk en we vonden het leuk om toch even die cultuur in zo’n grote buitenlandse stad op te snuiven. Na het eten zijn we gelijk weer in de bus gestapt op weg naar onze eindbestemming van deze dag, Barco de Barquette. Daar hadden we een hostel geregeld en de leider van die dag zorgde in het Spaans dat we naar binnen mochten. We zaten in 3 kamers op heerlijke dikke matrassen. Dat was echt heerlijk na de landbouwschool, want daar bestonden de bedden uit ijzeren spijlen met een super dun matras,  waar je alles gewoon doorheen voelde. Als avondeten hebben we zelf tosti’s gemaakt en na het eten zijn we het stadje ingegaan. Eerst hebben we daar wat rondgelopen en daarna gingen we wat drinken in een barretje. In het hostel hebben we vervolgens een film gekeken en daarna zijn we gaan slapen. Het was een heerlijk dagje.

27 januari waren we dan drie precies drie maanden onderweg. Dat was echt heel erg vreemd. De tijd is zo snel gegaan, maar het is ook fijn dat we nu op de terugweg zijn. In het hostel hadden we een free pancake ontbijt en dus ben ik pannenkoeken gaan bakken. Het was super lekker! Rond een uur of 11 zijn we met een busje en gids naar de Hot Springs gegaan. Er waren drie baden van verschillende temperaturen en als toetje: De ijskoude rivier. Het was er echt heel erg mooi en als lunch hebben we een broodje gezond gemaakt. Na de hot springs hebben we nog een stukje gelopen naar een plek in de rivier waar we van rotsen af konden springen. Dit was ook echt heel leuk. Vervolgens zijn we naar ons volgende hostel in de bergen gebracht. Toen we daar uit de bus stapten, was het ijs en ijs koud. Bovendien regende het, wat we al een tijd niet meer gezien hadden. We begonnen aan de wandeling naar ons hostel met onze zware rugtassen op. Dat had wel wat. Toen we aankwamen bij ons hostel ‘Lost and Found’ in the middle of nowhere, werden we hartelijk ontvangen en werden we rondgeleid. Het was er super mooi en we sliepen in een kamer met stapelbedden van 3 hoog. Het was echt heel gaaf! Vervolgens zijn we gaan koken en eten en heb ik een deken om me heen geslagen tegen de kou. Na het eten zijn we naar de bar gegaan, waar we meegedaan hebben met een tafelvoetbal toernooi en om 11 uur moesten wij daar weg en zijn we een film gaan kijken. De volgende dag zijn we gaan hiken en hebben bij een rivier nog een tijd gezwommen. Het was ook echt heerlijk om weer even te ‘sporten’

29 januari zijn we weer vertrokken uit het hostel ‘Lost and Found’ en rond een uur of tien werden we opgehaald door een busje die ons naar Almirante bracht. Daar hebben we een watertaxi naar Bocas gepakt en dat was echt heel gaaf! Hij ging super hard en om ons heen was het prachtig. Eenmaal aangekomen zijn we naar ons hostel gegaan, dat wel veel minder was dan de vorige. Het was veel minder gezellig en er was een andere groep mensen vergeleken met de vorige hostels. Wel sliepen we weer met z’n allen in een kamer en dat was super gezellig. Ook zijn we daar de jongen van het vorige hostel weer tegengekomen, die met ons mee is gegaan met activiteiten. In Bocas hebben we weer inkopen gedaan en ’s avonds hebben we natuurlijk weer gekookt. De volgende dag begon super leuk.  Na het ontbijt hebben we namelijk surfboards gehuurd en zijn we met een taxi naar een ander eiland gegaan. Twee mensen in onze groep konden al surfen en hebben het ons geleerd. Het was best lastig maar heel leuk om een keer te doen. Rond een uur of 6 werden we opgehaald en hebben we de surfboards ingeleverd. Helaas hadden we wel een beetje schade aan de boards en moesten we dus borg betalen, maar dat was niet anders. Vervolgens zijn we als afsluiting van onze reis uit eten gegaan. Daarna werden we door Anne (scheepman) opgehaald met het bijbootje en naar het schip gebracht. Dat voelde toch aan alsof je ‘thuiskomt’ na een vakantie. Dat vond ik wel vreemd om te merken. Eenmaal op het schip moesten we gelijk alle bagage uit kamer 5 halen en moesten we  onze nieuwe kamers indelen. Ik heb al weer een hele leuke kamer en een leuke wacht.  Morgen varen we dan weg naar Cuba en zullen we  weer moeten inslingeren (het wennen aan de deining van de zee) en pakken we school weer op.