Eerste dag Amsterdam

24 oktober 2011 - Amsterdam, Nederland

Eerste dag Amsterdam

Het is zondagmorgen om half acht. De wekker gaat na een onrustige nacht. Samen met mijn ouders en broer ga ik ontbijten en daarna op weg naar Amsterdam om voor het eerst het schip op te gaan. De autorit duurt naar mijn idee niet lang genoeg. Zo zenuwachtig ben ik.

Om tien uur komen we dan aan in Amsterdam. Ik zie het schip al liggen en ik vind hem nog best wel klein! Ik denk: ‘Hoe kunnen er hier ooit 45 mensen in slapen?’

Toen we het schip op gingen, bekeken we het schip gelijk. Voor in het schip is een ruimte, waar gegeten wordt en waar we ’s avonds zitten om spelletjes te spelen. Dit is ook de ruimte waar we les krijgen als het regent en waar we op de laptopjes mogen zitten. Achter in het schip is een ruimte waar we slapen. Er staan om precies te zijn twee stapelbedden en één kastje. Per persoon heb je één kleine plank.  Er is voor één wc en achter zijn er twee wc’s en vier douches.

's middags hielp ik mee om broodjes te smeren voor de lunch. Na de lunch ging onze familie weg en zijn wij naar binnen gegaan. Daar hebben we wat veiligheidsafspraken en huisregels doorgenomen. Daarna werd er een corveelijst opgesteld en door de leraren werd er een kamerindeling gemaakt.

Alle bagage stond in vier kamers, maar zodra de kamerindeling er was ging iedereen tegelijkertijd de bagage naar de eigen kamers brengen, heel handig dus.. Na een tijdjes stonden de kamers vol met alle spullen, waardoor het onmogelijk zou zijn om er te slapen... Maar met één plank per persoon konden we ook moeilijk alles uitpakken! We hebben dus het hoognodige uitgepakt en de rest hebben we onder de bedden geschoven. Ik heb zelf bijna een uur gezocht naar een wekkertje in mijn tas. Echt onmogelijk, maar dit zal de komende tijd nog wel meer voorkomen!

's Avond ging de corveedienst aan het werk, terwijl de anderen kletsen. Ze hebben heerlijke lasagne op tafel gezet!

We mogen alleen met groepjes van drie het land op en mobieltjes, geld, medicijnen en paspoorten hebben we moeten inleveren, wat ik erg goed vind. Zo zit niet altijd iedereen op de mobieltjes. Muziek mag je alleen in je eigen kamer luisteren en de laptops mag je dus alleen voor school gebruiken. Hierdoor hebben we vanavond veel spelletjes gespeeld, wat heel gezellig was!

Donderdag mag iemand van ons gezin, bij mij mijn broer, meevaren. Die vaart dan mee vanaf Amsterdam naar IJmuiden. Daar halen mijn ouders mijn broer weer op en mag ik nog even van het schip af. Dan is het dan echt afscheid nemen...

De groep waar ik in zit is heel erg leuk. Er is ongeveer tweederde meiden en een derde jongens. De leraren en bemanningsleden zijn ook allemaal heel erg aardig. Het zijn stuk voor stuk mensen waarmee ik zeker wel een half jaar op een schip wil zitten.

We mogen eens in de drie dagen douchen en als we frisdrank drinken dan moeten we een vinkje zetten achter onze naam. Zelf lijkt het me heel erg lastig om te douchen terwijl het schip beweegt! Maar daar zullen we na donderdag wel achterkomen!

Oh ja, nog een weetje, we hebben van alle boeken een bibliotheek gemaakt! Hierdoor hebben we toch echt wel zo'n 70 boeken om te lezen! Een hoop keuze dus!

Mijn ouders hebben een video gemaakt, die je kunt vinden onder video's!!

1. Marina:
    24 oktober 2011
    Wat leuk om je eerste blog te lezen en wat is alles goed georganiseerd. Paps en mama's kunnen je met een gerust hard mee geven aan sea at school! Al zal dat voor iedereen af en toe best moeilijk zijn maar het weegt niet op tegen wat voor superreis jullie gaan maken! Een behouden vaart! Wij blijven jullie gezellig volgen!!!
    Lieve groet marjolijn, Marina en mannen!
  2. Dianne:
    24 oktober 2011
    Klinkt als een leuke boot ;)
    Fijn dat er gezellige mensen op het schip zitten, dat is wel handig voor een reis van een half jaar !
    Hopelijk heb je mijn smsje nog net gehad haha (A)
    Ik blijf je blog volgen :D
    Succes donderdag, maar vooral heel veel plezier!
    Liefs, Dianne
  3. Anne Marie:
    Sanne!
    Mooi om te horen dat het gezellig is op het schip en dat er leuke mensen zijn! Heel veel plezier de komende tijd! en ik zal je blogs blijven lezen.

Liefs, anne marie
  4. Demi:
    24 oktober 2011
    Wauw, San, die boot ziet er leuk uit!
    Mooi dat je het nu al gezellig hebt en een half jaar met de anderen opgescheept wil zitten (A)
    Ik blijf je blog lezen! :-D
    Heel erg veel plezier!
    En tot over een half jaar :-o
    Ik ga je missen!
    Liefs, Demi
  5. anouk jorna:
    Lieve Sanne,
    Ik heb net je blog gelezen en je foto's en filpje bekeken. Ik heb al een goed beeld van het schip, het schip waarop jij komend halfjaar de halve wereld over vaart. Ik vind het echt een heel raar idee dat jij een half jaar op dat schip bent. Ik kan er echt niet aan wennen, maar ik ben er zeker van dat je het super gaat krijgen.
    Ik zal je missen!
    Veel liefs, je nichtje
  6. Lieke Jorna:
    Hee Sanne,
    Het klinkt allemaal erg leuk. En zo'n bibliotheekje is echt wel fijn! Heb je mijn smsje nog wel gelezen? Ik had het zaterdag gestuurd, dus wrs wel.
    Nogmaals heel veel plezier!!

xxx Lieke
  7. Jan en janneke:
    Lieve Sanne,

Wat fijn, dat we nu al op de hoogte worden gehouden over je avontuur. We denken en praten veel over je. Gelukkig hebben jij en je broer vrijdagavond nog bij ons gegeten.

Geniet van alles wat op je afkomt en laat het ons weten hé..

Liefs, Jan, Janneke, Welmoed en Lidewij
  8. Bert Bruins:
    Beste Sanne,
    Voor het eerst in je leven kies je het ruime sop. En vaar je de wijde wereld in. Ik bewonder jou en je besluit om deze uitdaging aan te gaan. Echt TOP!! Houd je haaks! Geniet! En behouden vaart voor jou en je scheepsmaten!
    Bert
  9. Michelle:
    25 oktober 2011
    Sanne,

Wow wat ziet dat er tof uit! Ik hoop echt dat je het dit jaar heel erg naar je zin gaat krijgen, en je een manier weet te vinden voor het zoeken naar spullen in je tas, haha. Ik blijf je volgen! Veel plezier.

XMichelle
  10. Ronald:
    26 oktober 2011
    Hey Sanne,
    Morgen begint de reis! We gaan het allemaal volgen en wensen je een geweldige tijd aan boord van de Regina Maris. Veel liefs uit Wijhe.
  11. Wiesje:
    27 oktober 2011
    Leuk om je blog te lezen.
    de dochter van mijn vriendin is ook bij je aan boord ( Liselet )
    Heel veel plezier met z'n allen en een behouden vaart!!
    Groetjes Wiesje
  12. Iris Roorda:
    27 oktober 2011
    Superveel succes Sanne! Ik ben echt heel jaloers op je, het lijkt me echt supergaaf! Veel plezier en alvast een fijne verjaardag!!

xx Iris (en ook Loes, Hilko en Thecla)
  13. Julia:
    29 oktober 2011
    Sanne,
    Mooi dat het gezellig is op het schip! Nog heel veel plezier en tot over een half jaar! Ik hoop dat je snel weer een stukje schrijft, want ik vind het leuk om te blijven lezen wat je allemaal aan het doen bent. (: Tot over een half jaar!
    XXX Julia
  14. Hans Jorna:
    30 oktober 2011
    Sanne
    Hier vanuit Bolivia de allerbeste wensen voor een goede vaart. Misschien kruizen onze wegen elkaar nog wanneer we in februari/maart in Panama en Costa Rica reizen. Wij zullen daar waarschijnlijk vanuit Panama met een boot naar Colombia varen, dus vergeet niet even te zwaaien.
    Groetjes van Hans en Renee Jorna
  15. Peter de Vries concierge Stad en Esch:
    31 oktober 2011
    Hoi Sanne,
    het zal eerst wel even wennen zijn maar je gaat je vast goed vermaken, veel plezier op je reis en ik ga mee genieten!
    Groet Peter
  16. Do Overtoom:
    1 november 2011
    Dag Sanne,
    Leuk om te lezen.
    Doe de groeten aan Kes (de kok), ik ben zijn moeder.