reis van Dominica naar Bonaire, Curaçao en Aruba

12 januari 2012

16 december Na drie prachtige dagen Dominica zijn we weer weggevaren naar Martinique. Eerst was er totaal geen wind maar halverwege konden we de zeilen weer hijsen. We hebben al zoveel geleerd op de boot, dat alles steeds soepeler verloopt. Op Martinique wisselen we weer van kamers, wat toch wel weer een beetje spannend is. Het zal vast sneller gaan dan de vorige keer, want we hebben allemaal al onze hutten moeten opruimen en schoonmaken.

17 december Vanmiddag konden we even op Martinique een dorpje in. De meeste zochten net als ik een internetcafé op. Hier kijk ik telkens wel naar uit, omdat ik op zondag alleen de sailmail mag ontvangen van 15 regels. De tijd is echter telkens te kort om alles te kunnen lezen en te beantwoorden. Daarbij is dat internet zo sloom hier. Helaas bleek er op het postkantoor ook geen post te zijn, waarschijnlijk komt deze te laat aan. Vanavond vertrekken we al richting Bonaire.

18 december De kapitein heeft ons een nieuw kaartspel geleerd: het grote schoonmaak kaartspel. Op elke speelkaart stond een schoonmaakopdracht, bijvoorbeeld kompas poetsen, dek schobben, ramen lappen, wc’s schoonmaken enz. Iedereen heeft nu een eigen taak en voert deze ook zonder gemopper uit. Het is op dit moment een beetje benauwd weer. Er is haast geen wind en we varen helaas weer op de motor. Om 14.00 uur zijn we gaan bodysurfen en om 15.00 uur legde de kapitein de boot stil voor een verfrissende duik. Daarna werd de nieuwe scheepsraad geïnstalleerd. Je hebt dan ’s avond vergadering met de kapitein om alles te bespreken van wat je moet doen. Zo maken we samen de regels en zien zij er op toe dat deze gehandhaafd worden. Inmiddels is Marijke ook bij ons. Zij is camera vrouw en gaat ons allemaal leren filmen. Daar heb ik wel heel veel zin in. Het is voor haar wel even wennen met 44 onbekenden en nog geen zeebenen.

19 en 20 december We hebben nu les op de Caribische Zee in plaats van op de Atlantische oceaan. Inmiddels zeilen we volop en worden we door een school dolfijnen verwelkomd. We varen zo hard dat we waarschijnlijk in het donker al aankomen in Bonaire, maar voor de kapitein is dat geen probleem.  We varen nu wel 11 knopen en liggen voortdurend scheef.  De keuken ploeg had waarschijnlijk daardoor zijn hoofd er niet bij want ipv theelepels zout waren er eetlepels zout in de appeltaarten gekomen. Gelukkig konden een paar scheppen suiker toch nog voor een redelijke smaak zorgen. Om het goed te maken hebben ze ’s avonds in het zweet pannenkoeken gebakken voor ons allemaal. Daarna was het weer 'weerwolven'.  Op dit moment is iedereen hard aan het studeren om weer het een en ander bij te werken. Als het zo warm is en we zo schuin gaan is het wel lastig om je te concentreren. Vandaag  giet het zelfs en slaan er hele golven over het dek. Ik hoop nog wel een toets te kunnen maken, zodat ik weer een vak afgerond heb. We hadden vannacht ook een verstekeling aan boord een keerkringvogel bleek deze te heten. Deze was tegen de mast opgevlogen en lag versuft op het dek. Na  de lunch begon hij weer te bewegen en probeerde hij weer te vliegen. Wij vonden het wel gezellig een huisdier aan boord, maar een bemanningslid kon het niet aanzien en heeft hem opgepakt en hij vloog zo weg. De lessen zijn nu gestaakt want we gaan zo schuin, dat alles door de boot schuift en doorweekt raakt. We moeten de wacht nu helpen bij het varen. Iedereen moet zich weer goed vastbinden.

21 december Om 1 uur zijn we dan aangekomen op Bonaire. De wachten moesten keihard werken om alle zeilen te strijken en de fenders op te hangen. Voor het eerst lagen we aan de kade. We konden heel Kralendijk nog niet zien want we lagen tussen allerlei boten en moesten snel naar bed. Na het ontbijt kwam de directeur van  een middelbare school bij ons op de koffie om te vertellen wat hij voor ons georganiseerd had. Daarna moesten we eerst aan de schoonmaak voordat we het kleurrijke Kralendijk in mochten. Na de lunch stond er op het Wilhelminaplein een fantastische oude schoolbus op ons te wachten. De scholieren hadden vakantie maar 5 van hen wilden wel met ons mee en zo kregen we een rondleiding door het National Marine Park. Onderweg zagen we flamingo’s, leguanen en wilde ezels. Door het regenseizoen was het landschap vrij groen. Bij het mangrovegebied werden we door rangers van STINAPA  ontvangen. Een deel van de groep begon met hen aan de grote schoonmaak van deze prachtige plek. Een andere groep ging met kano’s de mangrove in. Het was voor mij wel heel St. Maartens. Daar gingen we op met school ook altijd de stranden schoonmaken. Ook de mangrove was heel herkenbaar. Het voelt ook goed dat je iets terug kan doen. We hebben heel wat vuilniszakken vol gepakt. Daarna konden we nog even snorkelen, wat mooi is dat weer!!. ’s Avonds hebben zij allemaal bij ons op de boot meegegeten en hadden we weer een heerlijke dag met hele hartelijke mensen.

22 december Ook vandaag had directeur Joost weer voor ons een bus geregeld om met ons over het eiland te rijden. De gids in de bus vertelde van alles over de vogels, planten, mensen, huizen enz. die we tegen kwamen. Daarna hebben we ook nog met de rangers een uur gehiked door het Washington Nationaal Park. Op de terugweg kwamen we langs de spiksplinternieuwe AH, wat een feest!! Er werd heel wat uit de snoeprekken gehaald en vooral de chocola konden we niet laten liggen. Inmiddels bij de kade moesten we met de bijbootjes terug naar de boot, want de Regina moest plaats maken voor twee cruiseschepen. Dan zie je ineens hele groepen toeristen en overal stalletjes staan en worden er tours  aangeboden. Je ziet dan ineens een hele andere stad. Hierdoor hebben we Bonaire eerder verlaten. `s middags werden we op de boot gestimuleerd om het schoolwerk weer op te pakken, want door het drukke programma hebben we nu alle uurtjes nodig om alles bij te houden. Komende dagen moeten we elk uur studeren, behalve als je wacht loopt, moet bijslapen of keukenploeg hebt. Zelfs met de kerstverlichting ´s avonds was iedereen nog druk bezig tot het avondeten om half acht. Tijdens het eten werd er echter hens aan dek geroepen en zagen we de lichten van Curacao. Het leek wel een sprookje, want het was kerstkoopavond in Willemstad en overal hing kerstverlichting. Overal stroomden locals naar de kade om ons te zien binnen varen. De Pondjesbrug draaide voor ons open en wat genoten we van de sfeer!! Je hoorde de Caribische muziek en de geuren van het eten kwamen ons tegemoet. Omdat we hard gestudeerd hadden mochten we meteen de kade van Ottrabanda op. Terug aan boord had iedereen enthousiaste en vrolijke verhalen over de kerstsfeer in Willemstad.

23 december Meteen na het ontbijt was het weer studeren. We hebben veel cameralessen van Marijke gehad, wat heel erg leuk is. In de hangmat heb ik ANW gestudeerd. Samen met 10 anderen heb ik weer een toets kunnen maken. ´s middags hebben we de drijvende markt aangedaan, wat een kleurrijk gezicht. Op de oude markt hebben we met z´n allen de lokale keuken van Curacao kunnen proeven, wat heerlijk was. Daarna ging de één snorkelen, de ander met een bustour mee en weer een ander naar het internet café. Ik ben met een groepje gaan snorkelen. In volle vaart in de bijboot terug, wat wel heel gaaf was. De muziek, de kleuren en de mensen zijn hier top. Soms is het bezoek veel te kort, maar wel geweldig.

24 december Ook vanochtend was het studeren en na de lunch naar het slavenmuseum. Wat was dat indrukwekkend, maar ook wel heftig. Een herdenkingsdag voor het mishandelen van al deze onschuldige mensen zou volgens ons ingevoerd moeten worden. Het is toch gek dat je hierover in Nederland zo weinig hoort, we stoppen deze periode het liefst ver weg. De rest van de dag mocht je je eigen gang gaan. Voor het kerstdiner moet iedereen iets feestelijks aan, dus gaan we nog shoppen. Het is dan de bedoeling dat de docenten en de crew in de bediening gaat tijdens het galadiner. Wel een raar idee hoor om in plaats van thuis bij mijn familie te zijn, zit ik aan de andere kant van de oceaan met 33 leeftijdsgenoten die dit avontuur met mij delen. Het is ontzettend fijn dat ' Stichting Grote Broer' uit Meppel dit mede mogelijk gemaakt heeft.

25 december We hijsen om 8 uur de zeilen en varen richting Aruba. We kunnen met vol tuig zeilen, wat een mooi gezicht blijft en komen na 10 uur al aan. We liggen in een baai lekker een eindje van de kust en zien de lichtjes van Aruba in de verte. We trekken onze mooiste kleren aan, wat wel improviseren is zo aan boord. Een heleboel hebben even een emotioneel moment, omdat je nu eigenlijk bij je familie zou moeten zijn. Gelukkig gaat dit gevoel snel weg bij de gezellige sfeer aan boord en het idee dat we het lekker warm hebben terwijl het in Nederland regent. Op het middendek staat keihard kerstmuziek aan en wordt er volop gedanst. Een kerstduik blijft niet uit daarna.

26 december En dagje naar het strand! We ontbijten om 9.00 uur en vertrekken daarna vanaf de Regina Maris naar een strand verderop. Zwemmen, zonnebaden en genieten op een wit strand met palmbomen op Tweede kerstdag! We lunchen met tosti´s. ´s middags hebben twee van onze groep een spel net als over de streep in Nederland georganiseerd. Als een voorgelezen stelling op jou van toepassing is loop je over een streep. Sommige van deze stellingen kunnen confronterend zijn en er kwamen ook best wat emoties los. Omdat de sfeer echter goed is leer je elkaar nog beter kennen en was het een mooie middag.

27 december De hele ochtend werk ik aan school. Het uurtje voor de lunch wordt besteed aan het schip grondig schoonmaken, een maatregel tegen eventuele insectenplagen. Goede hygiëne is heel belangrijk op een schip. Na de lunch wacht er een bus op ons en wat voor één, helemaal beschilderd met felle kleuren, geen glas in de ramen zodat de wind door de bus waait en harde Caribische muziek. We rijden naar Babybeach, waar je prachtig kan snorkelen Om half vijf vertrekt de bus weer. Hij brengt ons nog langs een paar mooie spots langs de kust. Na een groentesoepje op de boot ga ik douchen en dan uitgeput naar bed.

28 december Schooldag en cameralessen. Omdat Marijke aan boord is krijgen we cameralessen. Bij die lessen leren we allerlei dingen over filmpjes maken, zoals kaderingen, cameraploegen, camerajournalisten en manieren om een filmpje interessant te maken. Ook maken we zelf hele korte coole filmpjes over zowel simpele dingen als tandenpoetsen, cola drinken en een hangmat ophangen, als natuurlijk over het hele SAS project.

29 december Op weg naar de San Blas eilanden!!

1. Theo & Annelous,:
    12 januari 2012
    lieve Sanne,
    wat leuk om je verhalen te lezen! en wat maak je een gave dingen mee!. ook is het voor ons, thuisblijvers leuk om de afloop te lezen van een "gewone "dag, les of keuken of aan dek. anw leren in een hangmat, enz enz. geniet ervan en veel lol maken! lieve groetjes van Annelous
  2. Jan en janneke:
    2 februari 2012
    Hallo Sanne,

Fijn, om weer wat van je te horen. Op dit moment vriest het hier in Nederland behoorlijk en komen de schaatsen weer van zolder..
    We denken aan je en we wensen je heel veel reisplezier. Je zit al over de helft van je reis, dus we gaan een heel klein beetje aftellen :)

Liefs, J, J, Welmoed en Lidewij