Op weg naar Tenerife

Op weg naar Tenerife.

Wij waren ingedeeld in drie groepen. Dat waren de drie wacht groepen. Ik zit in de wacht van 12 tot 4. Dat betekent dat ik zowel ’s nachts als ’s middags van 12-4 moet wachtlopen. ’s Nachts was het tot nu toe nog redelijk bewolkt , dus ik heb nog geen echt mooie sterrenhemel gezien. Er is altijd iemand die aan het stuur staat. Die vaart naar een punt, of hij kijkt op het kompas waar hij heen moet. Links en rechts van hem staan twee mensen die kijken of er schepen zijn. Je kijkt daarbij naar de lichtjes. Daaraan zie je wat voor een boot het is. Op een scherm kun je de koers van de boten zien. Elk uur moeten we onze eigen koers bepalen en dat moeten we in een kaart intekenen. Daarbij rekenen we ook de afstand uit die we hebben afgelegd. We doen ook proefjes voor TU Delft.

Het is ’s nachts heel erg koud. Zonder muts en handschoenen bevries je bijna. Ook overdag heb ik vaak handschoenen aan. We hebben ook de namen van de zeilen al geleerd. We kunnen nu met onze wacht zelf een zeil naar beneden halen of omhoog hijsen. We zijn ook bezig geweest met klimgordels. Daar moesten touwen met haken aan, zodat je jezelf kan zekeren als je de mast inklimt. We moesten de touwen splitsen, vastmaken en weer vlechten. Heel interessant om te leren!

In het begin hadden we zo goed als geen wind en moesten we dus met de motor. Die draait op diesel en per uur gaat er een hele autotank door. De auto’s van Toyota van der Linden of Saab automobielen rijden zuiniger! Er is dan ook 16000 liter aan boord. Na een dag varen is er wel wat meer wind gekomen. Er komt nu ook een beetje water over het dek, maar het is nog rustig weer. De wind komt alleen van de verkeerde kant. Hij komt uit het Zuidwesten en dat is precies de richting waarin wij moeten varen. Daarom kregen we vandaag te horen dat we naar de haven van Cherbourg gaan. Daar wachten we tot de wind gedraaid is. Wij vinden het allemaal heerlijk! Even wat minder geschommel, internet, bereik en geen nachtwacht. Ook krijgen we de tijd om even het stadje in te gaan.

Het geschommel was heel erg wennen. Vooral in het begin. Er hebben al twee mensen overgegeven, maar de rest voelt er niet heel veel van. Het is dan ook nog erg rustig weer voor op zee. Er zijn heel veel antislipmatjes. Deze moet je onder alles neerleggen, onder de laptops, de borden, bekers en zelfs de kratten onder je bed. Er mag dan ook niets los liggen. Dus geen borstel op je wastafel. Dit is wel even apart, maar daar wen je snel aan!

Het eten aan boord is heerlijk. Je kunt wel zien dat er een echte kok is. We hebben tot nu toe veel pasta gegeten, een heerlijke aardappelschotel, rijst en nog wat andere dingen. Aan wal hadden we altijd vers brood. Nu maken we zelf brood. De eerste keer was de buitenkant heerlijk, maar de binnenkant zo klef, dat die eigenlijk niet echt te eten was. Maar oefening baart kunst!

1. Wilma Bruins:
    Hoi lieve Sanne,
    Wat schrijf je vreselijk leuke verslagen. Ik kan me er helemaal in inleven en voorstellen hoe het daar gaat. Dat wachtlopen midden in de nacht lijkt me wel vreselijk moeilijk zeker als je de rest van de dag nog naar school moet. Ben je al over het moeilijke afscheid heen? Als je dit leest ben je alweer jarig geweest dus felciteer ik je ook maar meteen. Hieperdepiep hoera!!
    Liefs, tante Wilma en Oom Bert
  2. Joke:
    Heeeey Sanne,
    Het is mooi om te lezen dat je het leuk hebt!!!
    En je blog zal ik ook zeker blijven volgen :)

Have fun op je bootje... :D

Xxxxxxx Joke
  3. Jan en janneke:
    Hai Sanne,

Vandaag alvast Lidewij's verjaardag gevierd. Je moeder en Menno kwamen ook gezellig langs. Dinsdag, 1-11, worden jullie allebei 15 jaar! We denken aan je!

Liefs vanuit Meppel
  4. Sandra:
    31 oktober 2011
    Heei Sanne!!

Echt super om te lezen!! lijkt me echt heel leuk om daar te zijn,, en ik wens je een superleuke, onvergetelijke verjaardag!

Liefs,
    Sandra
  5. Marleen Vrouwes:
    31 oktober 2011
    Lief nichtje van ons,

Meid, wat leuk weer om een berichtje van je te lezen !! Het lijkt me allemaal erg avontuurlijk, maar ook best heel zwaar ... ik hoorde al van mama dat je best verkouden was en ietwat moe, hopelijk voel je je intussen weer een stukkie fitter en heb je niet teveel last van heimwee. Ik zag een stukje op het journaal over School at Sea en ook bij Hart van Nederland, erg leuk .. jou zag ik heel kort even in beeld. Volgens mij heb je echt, althans wat ik er zo van zag, een hele leuke groep jongens en meiden om je heen .. en wie weet wat voor intense vriendschappen je daar aan over gaat houden, spannend !!
    Ik heb morgen overdag vrees ik geen tijd om je een berichtje te sturen, dus vandaar nu alvast onze hartelijke felicitaties met jouw 15 lentes !! Hopelijk kun je papa, mama en Menno toch nog vanuit die haven waar je nu ligt, even contacten ... dat zou wel heel speciaal zijn ! Ik hoop dat je je ondanks het gemis van je familie, toch echt een beetje jarig zult voelen en dat de crew jou luidkeels gaat toezingen !!!
    Hang in there girl en tot de volgende keer weer, liefs, Marleen en consorten
  6. Demi:
    Hee San!

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! (L)

Wat leuk om jouw verslagen te lezen en de foto's te bekijken! Mooi dat je het zo leuk hebt! Heel veel plezier!

Xxxxxx Demi
  7. Ronald:
    1 november 2011
    Gefeliciteerd met je verjaardag!!
    Kan die kok ook lekkere verjaardagstaart bakken? Of ga je zelf aan de slag in de keuken?

Liefs, Ronald en José
  8. Joke en Marieke:
    Heee Sann!
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
    Hopelijk heb je een leuke dag!
    Liefs Joke en Marieke
  9. jantine gertjan jordi mats holterman:
    1 november 2011
    lieve Sanne, van harte gefeliciteerd met je verjaardag.... 15 jaar!! een hele fijne dag! liefs jantine gert jordi en mats
  10. Alice Tuin:
    Hi Sanne...!

Van harte gefeliciteerd met je 15e verjaardag!
    Heb je er een leuk feestje van gemaakt? XD

Het is echt superleuk om jou verhalen te lezen, en om natuurlijk de foto's en filmpjes te bekijken. Je schrijft de blogs echt heel mooi en goed.

Ik wens je heel veel plezier! Maar dat gaat vast wel lukken bij dit grote avontuur!! (L)

Liefs Alice
  11. Ruben:
    1 november 2011
    van harte gefeliciteerd met je verjaardag!

ik hoop dat je het leuk hebt op de boot, heb je al wat leuke dingen gedaan? en ben je nog niet zeeziek?

we missen je allemaal bij de Reest

Mvg, Ruben
  12. Frans De Keijzer:
    5 november 2011
    hoi sanne,
    net je moeder op bezoek gehad en ben nu dus ingelogd.
    erg leuk om te lezen en je foto's en filmpjes te zien.
    we gaan je volgen!!! veel plezier ern suc6 met alles .
    liefs, ina
  13. Tiene de Rek:
    7 november 2011
    Hoi Sanne,

Petje af voor je hoor! Geniet er ongelofelijk van en hou deze ervaring voor altijd bij je!

Tot spreeks!
    groet,
    Tiene
  14. Linda Bremer:
    8 november 2011
    Dag Sanne,

Leuk om je verhalen te lezen en de foto's en video's te kijken.
    Ik ben helemaal gerust op een behouden vaart omdat je op een prachtig schip met een Latijnse naam zit!

veel plezier en tot snel,

groeten,

mentor Linda Bremer
  15. De Keijzertjes:
    8 november 2011
    Hej Sanne,
    Wat ontzettend leuk om al je verhalen te lezen en je foto's te bekijken! Leuk om iedereen op deze manier op de hoogte te houden. Ik hou je in de gaten :) Heel veel plezier daar!
    Liefs, Carolien
  16. Theo & Annelous,:
    10 november 2011
    hoi Sanne, wat een prachtig avontuur, zo te zien weinig tijd om je te vervelen. We hopen dat jullie het snel wat warmer krijgen, hier begint nu toch de winter. We hebben je met een linkje op onze site gezet, groetjes Theo en Annelous
  17. Anneroos:
    11 november 2011
    Haai Sanne!
    Het is echt heel leuk om je verhalen zo te lezen! Het is echt gaaf dat je nu ergens op zee zit (en wij hier op school toetsweek hebben... :P)... Ik zal je blog blijven volgen. Oja, Ik weet dat het inmiddels meer dan een week geleden is, maar nog gefeliciteerd met je verjaardag! Beter laat dan nooit. Hihi.. :)

Liefs,

Anne-Roos
  18. Thecla:
    11 november 2011
    Hoi Sanne,

klinkt goed allemaal en ik hoop dat je nog steeds niet zeeziek bent geworden!? De appeltaart was lekker hoorde ik van Marit. Weet je alle scheepstermen ook al in het spaans? Veel plezier en groetjes van ons.
    Thecla